Podczas pracy specjalisty SEO wielokrotnie spotykam się z podstawowymi błędami, które potrafią znacznie ograniczyć lub uniemożliwić skuteczną sprzedaż w sklepie internetowym.



1. Zbędne elementy w pierwszym widoku sklepu na urządzeniach przenośnych


Prawdopodobnie najczęściej pojawiający się błąd podczas pozycjonowania lub tworzenia sklepów internetowych to zignorowanie samych użytkowników i ich przyzwyczajeń.

W pierwszym widoku (pierwszy widok, czyli to, co widzimy zaraz po uruchomieniu kategorii / podstrony) należy umieścić najważniejsze dla nas elementy sklepu, czyli nawigację i produkty. Te ostatnie zwykle są ukryte pod ścianą tekstu, dużym “sliderem” lub innymi elementami interfejsu jak np. blok kategorii.

Ten problem szczególnie może irytować klientów korzystających z urządzeń mobilnych, których obecnie jest coraz więcej, zobaczmy przykład, czyli widok sklepu A:

widok sklepu internetowego A

Możemy zauważyć, że po uruchomieniu sklepu widzimy tylko listę kategorii, ale to jeszcze nic. Możecie mi wierzyć, że po przewinięciu znajduje się druga wyszukiwarka, informacje o płatnościach, kontakt i długi tekst pod SEO (Search Engine Optimization — Optymalizacja dla wyszukiwarek).

Prawdopodobnie w tym sklepie zostanie ktoś, kto jest zdesperowany albo bardzo cierpliwy, ponieważ przewijanie za każdym razem tylu elementów sklepu przy przeglądaniu produktów jest bardzo irytujące i niewygodne.

Wielu potencjalnych klientów prawdopodobnie po chwili kliknie “wstecz”, wróci do wyszukiwarki i wybierze inny sklep. Nie wiem zupełnie, dlaczego ten sklep został tak zbudowany, ale to nie jest wcale rzadki widok.

Dla porównania pokazuję też widok B sklepu, który jest dużo bardziej przyjazny dla użytkowników:

widok B sklepu internetowego

Po uruchomieniu sklepu widzimy od razu wyszukiwarkę i elementy nawigacji. Przycisk kategorii można rozwinąć w razie potrzeby, a produkty pojawiają się od razu bez przewijania.

Podobne zasady warto stosować oczywiście dla wszystkich innych urządzeń, w tym komputerów i laptopów.

Pozwólmy klientom skupić się na wyznaczonym przez nas celu, zakupie.


2. Błędy na urządzeniach mobilnych w sklepie internetowym


Nie pozwólmy na to, żeby nasz sklep internetowy miał jakieś błędy na smartfonach, tabletach i innych urządzeniach.

Najczęstsze błędy dotyczące responsywności sklepu:




  • Zbyt mały tekst lub nieczytelna czcionka:

    nieczytelna czcionka w sklepie internetowym

  • Treść szersza niż ekran, np. żeby przeczytać cały opis, musimy przewinąć stronę w prawo:

    błąd sklepu online: treść szersza niż ekran

  • Elementy klikalne zbyt blisko siebie, to sytuacja, w której łatwo trafić palcem / kursorem w dwa elementy pełniące różne funkcje:

    elementy nawigacji sklepu zbyt blisko siebie


Nie będę już pisał o tym, że nie możemy pozwolić sobie na to, żeby nasz sklep nie był responsywny, myślę, że w tych czasach to wymóg i obowiązek.
O responsywności na stronach i sklepach internetowych pisałem już we wcześniejszym artykule.


3. Wolno uruchamiający się sklep internetowy.


Bardzo wielu kupujących zrezygnuje z zakupów w sklepie internetowym w momencie, gdy czas jego uruchamiania znacznie przekroczy 2. sekundy.

prędkość strony vs odrzucenia

Na podstawie badania section.io przeprowadzonego na 100 000. użytkowników, można wywnioskować, że stosunek odrzuceń (sytuacja, w której użytkownik nie odwiedził więcej niż jednej podstrony, np. przeglądanie zakończył na przejrzeniu produktów, ale nie odwiedził karty produktowej) wzrasta z każdą kolejną sekundą oczekiwania na uruchomienie się sklepu internetowego.

Przy czasie wczytywania rzędu 7. sekund współczynnik odrzuceń wzrasta ok. 3-krotnie w porównaniu do sklepu, który uruchamia się tylko 2 sekundy!

Obrazując: gdy sklep odwiedzi 10 osób, to przy długim czasie uruchamiania można stracić średnio 2. klientów więcej już na samym początku, w porównaniu do sklepu, który uruchamia się tylko 2. sekundy. Na pewno nie możemy sobie na to pozwolić!

Sprawdź też: jak zmierzyć prędkość sklepu internetowego.

W tym artykule to będzie już wszystko, mam nadzieję, że dla Ciebie to coś nowego i przydatnego.

Bardzo zachęcam do pozostawiania komentarzy!


O autorze

Paweł Jagat

Webmaster i specjalista ds. pozycjonowania. Pierwsze kroki w budowie stron internetowych stawiałem już w 2006 roku. Obecnie cały czas poszerzam swoją wiedzę i stosuję ją w praktyce.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Treść komentarza

Piszesz jako:

Adres E-mail